събота, 20 декември 2014 г.

Защо международните кафе и хранителни вериги фалират в Гърция или защо хамбургерът не успя да измести сувлакито?




Гръцкият пазар е много трудно място за международни франчайзи на храна и кафе. Гърците са същества на навика и това не е толкова лесно да се промени. Не е тайна, че хората в Гърция консумират големи количества кафе. Но защо са компании като Starbucks или Costa Coffee фалират в страна, където хората пилеят по три часа на ден висейки по кафенетата? 

Именно това е причината. Гърците се нуждаят от място, където те могат да се почувства добре, да седнат с приятели и да говорят за тяхното ежедневие в продължение на часове. Освен това, Starbucks и други чуждестранни кафе франчайзи забраняват пушенето, което е още една важна част от живота на гръцките хора. Почти всяка група приятели в Гърция има един пушач сред тях, който обикновено се оплаква, че не може да се пуши. През 2014 г., Starbucks повиши цените си в САЩ, обаче компанията е принудена да намали цените в Гърция, като твърди, че причината за това е намаляване на ДДС. Проблемът с международните франчайзи на кафе е, че те отказват да се адаптират към гръцката култура, към начина, по който хората избират да се наслаждават на своите напитки, независимо дали това е кафе, чай или нещо по-сладко като фрапучино. По време на криза, много гръцки храни и кафе франчайзи са започнали създаването различен образ, претендирайки, че използват само гръцки продукти, като по този начин заиграватс гордостта на хората и любовта към страната им. 

Една от първите компании за насърчаване на използването на гръцките продукти беше Goody`s, който успя да надмине различни международни франчайзи на гръцкия пазар, като Макдоналдс, KFC и Subway. Гърците считат, че продуктите от тяхната страна са и по-свежи, ис по-добро качество, затова те предпочитат да посещават ресторанти, които са известни с използването на такива продукти. В допълнение, това е трудно за заведения за бързо хранене, които имат собствен специален вид кухня. 

Гръцкото сувлаки, например, е било основна част от гръцката култура в продължение на стотици години. В течение на миналия век “изкуството” на сувлаки се е развило до такава степен, че е докарано до съвършенство. Това със сигурност важи и за другите балкански и средиземноморски страни със силно ра
звита кафе и хранителна култура. В момента, в който „модата” на някога верига отмине, хората се връщат към стандартните си хранителни навици.



Няма коментари:

Публикуване на коментар